De Franse luxegroep LVMH groeide in 2019 met 15% en boekte zo opnieuw een recordomzet. Toch wogen de protesten in Hongkong op het voorbije kwartaal van de luxegroep en houden analisten hun hart vast voor de gevolgen van het coronavirus.
Recordwinst en -omzet
De luxeholding heeft 2019 afgesloten met een omzet 53,7 miljard euro, licht meer dan analisten hadden verwacht. De operationele winst steeg eveneens met 15% en belandde zo op 11,5 miljard euro. Netto kwam de winst 13% hoger uit op 7,2 miljard euro. Vooral de afdelingen mode en lederwaren deden het goed, met name te danken aan Louis Vuitton en Christian Dior. Topman Bernard Arnault toont zich dan ook trots op het nieuwe recordjaar.
In het voorbije kwartaal groeide de omzet echter minder sterk: de groei van 12% leidde tot een omzet van 15,3 miljard euro, maar een kwartaal eerder was er nog een groei van 17%. Het kwartaal eindigde dan ook licht onder de analistenverwachtingen, wat vooral op het conto van de studentenprotesten in Hongkong zou komen, aldus De Tijd.
Het komende jaar ziet LVMH naar eigen zeggen met “voorzichtig vertrouwen” tegemoet. Arnault noemt een onzekere geopolitieke context als uitdaging, maar analisten en beleggers wijzen vooral ook op de bedreiging van het coronavirus op de belangrijke Chinese markt. Sinds de epidemie aan het licht kwam, hebben grote luxegroepen Kering, Richemont en LVMH in totaal al 30 miljard euro aan beurswaarde ingeboet, berekende L’Echo. Zelf rept LVMH met geen woord over het virus in zijn jaarverslag.