In het derde kwartaal zag Kering, het concern boven luxemerken als Gucci en Yves Saint Laurent, de omzet opnieuw sterk stijgen. Alle grote labels droegen bij aan de groei van de groep.
Beter dan verwacht
Kering realiseerde in het voorbije kwartaal een omzet van 3,88 miljard euro, 14,2% hoger dan een jaar geleden (11,6% op vergelijkbare basis). De groei is het gevolg van sterke prestaties van de drie toonaangevende labels van het Franse luxeconcern: Gucci, Bottega Veneta en Yves Saint Laurent.
Gucci blijft groeien met dubbele cijfers (+10,7% in vergelijkbare termen), al is er wel sprake van een groeivertraging. Niettemin lag het resultaat boven de verwachtingen van analisten, die rekening hielden met een toename van 8%. De royalty’s van de brillen- en schoonheidsproducten stegen met 31%. Gucci is veruit het belangrijkste merk van het concern: dat merk alleen al is goed voor een omzet van 2,37 miljard euro in het derde kwartaal.
Ook Yves Saint Laurent groeide met dubbele cijfers (zij het nipt: +10,8% op vergelijkbare basis) en realiseerde een omzet van 506 miljoen euro. In dezelfde periode vorig bedroeg de groei nog 16,5%. Het merk staat nog niet zo sterk op de Chinese markt en wil daar in de toekomst fors investeren.
Herstel
Bottega Veneta, dat sinds september geleid wordt door CEO Bartolomeo Rongone, deed het verrassend goed en zag de omzet stijgen met 9,8% (6,9% op vergelijkbare basis). In het derde kwartaal van 2018 moest het label nog een omzetdaling van 8,4% incasseren, schrijft Fashion Network. Het merk herstelt zich sneller dan verwacht door de collecties van de nieuwe creatieve directeur Daniel Lee, die vorig jaar in dienst kwam.
Over de eerste negen maanden van het jaar bedroegen de opbrengsten van Kering 11,52 miljard euro, tegenover 9,83 miljard euro een jaar geleden. Op vergelijkbare basis groeide het concern in die periode met 14%.