België te kleine markt
Ontwerper Luc Duchêne heeft een lange staat van dienst in de mode-industrie. Hij deed eerst ervaringen op bij Chevignon, Chipie, Moncler en Mulberry vooraleer in 1988 zelf het merk Mer du Nord in handen te nemen. Kort nadien deed hij het nog eens over met Chine, een merk dat in 2010 werd omgedoopt in Luc.Duchene om de associatie met ‘goedkope prul’ uit China te vermijden.
Ondanks de media-aandacht die het merk kreeg, kwam de verhoopte commerciële doorbraak er niet. Bovendien waren de vooruitzichten evenmin bemoedigend. Het blijft immers lastig om dure, verfijnde kledij die in Europa wordt gemaakt aan de man te brengen. In België is de markt daarvoor beperkt, zodat ontwerpers op export aangewezen zijn. In crisistijd nemen distributeurs echter minder risico om er een relatief nieuwe naam bij te nemen.
In vereffening
Voorts ziet Duchêne een oorzaak in het gewijzigd koopgedrag. De opkomst van internetverkopen en outletcenters zorgen voor een grote verandering in de mode-industrie. Dus trekt de ontwerper nu de stekker uit zijn lijn. Hij gaat in vereffening, wat betekent dat alle contracten worden stopgezet, de schuldeisers worden terugbetaald en de zaak wordt geliquideerd.
Recentelijk hielden ook al gevestigde namen als Walter Van Beirendonck, Olivier Strelli en hoedenmaker Christophe Coppens op te bestaan.
De winkels van Luc.Duchene in Antwerpen, Knokke, Brussel en Parijs zullen in de loop van oktober een uitverkoop houden. Duchêne zelf zal zich nu concentreren op Mer du Nord.