De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.
Winkelsluitingen
In het voorbije boekjaar daalde de omzet bij Geox met 1,8% naar 884,5 miljoen euro. Die daling was vooral te wijten aan de mindere verkoop in de eigen winkels en franchisewinkels, waar de omzet met 4,3% daalde naar 483,5 miljoen euro. In het wholesalekanaal steeg de omzet immers met 1,4% naar 401 miljoen euro.
Die resultaten waren wel in lijn met de verwachtingen van het bedrijf, dat bezig is met het optimaliseren van het retailnetwerk, wat gepaard gaat met een aantal winkelsluitingen. Op vergelijkbare basis bleef de omzet bij de eigen winkels dan ook vrijwel stabiel. Geox beschikt momenteel over 1.095 winkels, waarvan het er 439 zelf uitbaat. Een jaar eerder waren dat nog 1.161 winkels, waarvan 455 in eigen beheer.
Geox zag dan ook in vrijwel alle regio’s de omzet terugvallen: zo was er in Italië een daling van 4,7% en in de rest van West-Europa met 3,4%. In Noord-Amerika was er zelfs een terugval van 6,2%. In ‘Other Countries’ steeg de omzet met 8%, vooral dankzij sterke prestaties in Oost-Europa en China.
Nieuwe CEO
Naast de financiële cijfers maakte Geox ook bekend dat het een nieuwe CEO heeft gevonden. Het ontslag van huidig CEO Gregorio Borgo werd aanvaard en zal effectief zijn op 31 januari. Daarna gaat Matteo Mascazzini aan de slag: hij heeft al twintig jaar ervaring binnen de mode-industrie en was de voorbije tien jaar aan de slag bij Gucci, waar hij verschillende rollen invulde.