Een boetiek als een elegant appartement…
Wie binnenkort Parijs aandoet, moet zeker eens een kijkje gaan nemen in de poepchique Avenue Montaigne. Op het nummer 22 heeft Louis Vuitton er een nieuwe boetiek geopend die in niets meer te vergelijken valt met de nochtans zo al chique boetieks die het Franse luxemerk intussen in de hele wereld heeft uitgerold.
De nieuwste winkel, ontworpen en ingericht door de New Yorkse architect Peter Marino, heeft meer weg van een elegant appartement, inclusief kunstwerken van hedendaagse artiesten. Uiteraard kan de bezoeker er terecht voor de complete collectie, van pret-à-porter over schoeisel tot horloges en een selectie accessoires.
Dé grootste vernieuwing is wel de nadruk op maatwerk en individualisering: zo kan de klant er op bestelling zijn eigen draagtas of reiskoffer samenstellen (vormen, kleuren, materialen voor (binnen)bekleding, initialen, motieven e.d.). De heren vinden er ook de nieuwe permanente Tailoring-collectie: kostuums, schoeisel en riemen die op bestelling worden vervaardigd.
… mét conciërge
Louis Vuitton trekt die ‘gepersonaliseerde aanpak’ tot in het extreme door. De nieuwste boetiek beschikt zelfs over een heuse conciërge die ten dienste staat van de klanten. Desgewenst organiseert hij zelfs een ontbijt of een privédiner bij kaarslicht in “L’Appartement”, dat bestaat uit twee salons en een receptieruimte.
Met het nieuwe winkelconcept lijkt Louis Vuitton een antwoord te zoeken op de almaar luider klinkende vraag van de echte premiumklant naar een op en top persoonlijke service én productie op maat, als tegengewicht voor de globale marketingaanpak die luxemerken tot nog toe hanteerden – maar waardoor de écht veeleisende (of is het verwende?) klant er stilaan genoeg van heeft om steeds weer diezelfde producten in altijd maar weer diezelfde boetieks aan te treffen.