Parodie vormt geen inbreuk op handelsmerk
U hebt ze wellicht ooit al gezien, de zelfklevers op de achterruit van een Mini of een 2PK’tje met het opschrift “My other car is a Rolls Royce”. Het Amerikaanse My Other Bag doet eigenlijk iets soortgelijks met zijn ’totebags’: het verwijst in zijn ontwerpen naar grote merken, zij het met een ferme knipoog. Maar bij Louis Vuitton zagen ze daar blijkbaar de grap niet van in: het concern trok in de VS naar de rechter om een inbreuk op zijn handelsmerk door My Other Bag aan te klagen.
Helaas voor de Fransen had de Amerikaanse rechter meer gevoel voor humor: hij ziet de tassen van My Other Bag als een parodie, die de rechten van het luxemerk niet met de voeten treedt maar integendeel juist het onderscheidende karakter van een Louis Vuitton-handtas in de verf zet.
“Overwinning voor alle creatievelingen”
Bij My Other Bag zijn ze uiteraard in de wolken met de uitspraak: “Deze overwinning is niet alleen belangrijk voor ons, maar voor alle creatievelingen die een statement willen maken. De parodie is één van de oudste en meest geliefde manieren om in onze cultuur sociale, economische en politieke kwesties aan te kaarten”, zegt CEO Tara Martin in een persbericht.
Al zien ze dat bij Louis Vuitton uiteraard totaal anders: “My Other Bag creëert met deze tassen verwarring, alsof deze ontwerpen met onze toestemming en onze steun werden gemaakt.” Als het de Fransen een troost kan zijn, ook Hermès, Prada en Chanel – om slechts die drie bij naam te noemen – hebben een My Other Bag-versie.