“Geen onderscheidend karakter”
Het zit de LVMH-dochter niet mee. In haar strijd tegen namaak probeert Louis Vuitton al jaren om het welbekende bruin-beige dambordmotief te laten beschermen door een patent. In 2008 lukte dat ook, maar in 2010 verloren de Fransen het patent voor de Europese Unie, na een zaak die was aangespannen door het Duitse merk Nanu-Nana. Het Harmonisatiebureau voor de Interne Markt, de dienst die belast is met de registratie van merken en modellen in de EU, noemde het patent toen ongeldig.
De Fransen lieten het daar niet bij, tekenden beroep aan en uiteindelijk belandde de zaak voor het Hof van Justitie van de Europese Unie. Die bevestigt nu dat het patroon destijds onterecht werd beschermd: volgens de rechters heeft het dambordmotief “geen onderscheidend karakter” en is Louis Vuitton er ook niet in geslaagd “het een onderscheidend karakter te geven”. In zijn argumentatie wijst het Hof er eveneens op dat een dambordmotief als decoratief element uiterst vaak voorkomt en dat het bovendien “heel eenvoudig” is.
Namaak is een groeiende plaag in de modewereld en de grote merken proberen dan ook almaar vaker om via de rechtbank hun gelijk af te dwingen. Zo heeft Adidas het aan de stok met Marc Jacobs om een jas uit de lentecollectie ‘Marc by Marc Jacobs’, waarin de ontwerper vier strepen op de mouwen gebruikt die een sterke gelijkenis vertonen met de drie strepen van het Duitse sportmerk. Datzelfde Adidas beschuldigt ook Isabel Marant dat het kopieën maakt van de Stan Smiths-sportschoenen.