De Belgische modeketen LolaLiza dook vorig jaar in het rood: het familiebedrijf sloot 2017 af met een bedrijfsverlies van 3,2 miljoen euro. De retailer wil daarom nu inzetten op e-commerce en overweegt winkels te sluiten.
Omzet stijgt nipt, winst stuikt ineen
LolaLiza boekte in 2017 een bedrijfsverlies van 3,2 miljoen euro, een fikse daling ten opzichte van 1,6 miljoen euro die het een jaar eerder nog pluste. Netto verdriedubbelde het verlies naar 7,4 miljoen euro. Medeoprichter en eigenaar Henri Appelstein noemt 2017 een moeilijk jaar: “De hele modesector staat onder druk. Sinds drie jaar komt er minder volk in de winkels en in 2017 is de markt nog sneller gedaald”, aldus de mode-ondernemer in De Tijd.
In de 109 winkels en webshop haalde LolaLiza vorig jaar 99,7 miljoen euro omzet, een lichte stijging ten opzichte van de 98,3 miljoen euro uit 2016. De webshop was goed voor iets minder dan 5% van die omzet, maar Appelstein ziet die sterk groeien en wil er nog meer op inzetten: “Mensen willen kleding online kopen. Bovendien is een webwinkel een uitstekend publiciteitsmedium”, klinkt het. De webshop verkocht in 2017 alvast dubbel zoveel als het jaar voordien en Appelstein verwacht dit jaar opnieuw een verdubbeling.
Schaal vergroten en inkrimpen tegelijk
Ondertussen wil LolaLiza haar schaal vergroten, om zo competitieve prijzen aan te kunnen bieden. De prijsdruk van spelers zoals Zara en H&M weegt immers door, en LolaLiza wil hun prijszetting volgen. Dit jaar wil de moderetailer daarom nog drie nieuwe winkels openen en het probeert ook in het buitenland te groeien. Het bestaande winkelnetwerk wordt weliswaar kritisch bekeken en sluitingen behoren daarbij tot de mogelijkheden: “Zeker in kleine steden gaat het moeilijk. We blijven kritisch kijken naar het winkelpark: verlieslatende winkels gaan dicht en winstgevende blijven open.”
Wel gaat die internationalisering niet zonder slag of stoot: “Onze tien Franse winkels zijn succesvol en groeiden vorig jaar met 5 tot 10%. In Nederland gaat het moeilijker. Twee winkels doen het goed en twee minder goed. We hebben onlangs al een Nederlandse winkel moeten sluiten. Het buitenland is een volledig andere markt. Je daar ontwikkelen vergt veel tijd.” Duitse plannen zijn voorlopig alvast weggeborgen.
Ook qua snelheid neemt de Belgische keten een voorbeeld aan de fastfashionketens: “We hebben onze aankoopdienst hervormd. We kunnen nu sneller kleding inkopen en zo meteen reageren op nieuwe trends. Want tegenwoordig geldt: als mensen iets leuks zien, willen ze het meteen kunnen kopen”, zegt Appelstein.
LolaLiza heeft sinds kort ook een nieuwe CEO, Joachim Rubin, en heeft een nieuw hoofdkantoor in Brussel in gebruik genomen.