Kledingketen LolaLiza zag haar verlies afgelopen boekjaar oplopen door een waardevermindering. Toch kijkt CEO Joachim Rubin hoopvol naar de toekomst.
“Slechtere omstandigheden”
De kledingketen van de Belgische familie Appelstein voerde een waardevermindering van enkele miljoenen door, zonder verdere details te geven. Door de afboeking neemt het verlies van de kledingketen toe, meldt De Tijd. Ook het boekjaar 2017 werd al met een bedrijfsverlies van 3,2 miljoen euro afgesloten.
Rubin, die een jaar geleden CEO van het familiebedrijf werd, geeft toe dat het bedrijf door een moeilijke periode gaat: “Een niet-beursgenoteerd bedrijf als het onze moet om de zoveel jaren een fictieve waarde op zichzelf plakken”, zegt hij. “En het is nu eenmaal zo dat de omstandigheden in onze sector vijf jaar geleden veel beter waren dan vandaag.”
Beter inkopen
Toch ziet Rubin stilaan tekenen van beterschap: de eerste helft van 2019 was alvast beter dan dezelfde periode de voorbije twee jaren. De online verkoop zit bovendien in de lift: vorig jaar kwam 8% van de omzet uit e-commerce, in 2017 was dat nog maar 5%. Het is de bedoeling om die tak nog te versterken, onder andere door meer in te zetten op sociale media. De kledingketen lanceerde ook het ‘LolaLiza Atelier’, een webshop waar klanten hun eigen jurk kunnen ontwerpen. “Onze e-commerce is bijna winstgevend. Al zal de webshop het hele bedrijf voorlopig niet opnieuw naar winst duwen.”
Om wel opnieuw winst te maken, wil de CEO de inkoop anders aanpakken. Hij wil vooral vermijden dat er te veel wordt ingekocht, zodat LolaLiza niet met grote overschotten blijft zitten die dan aan soldenprijzen verkocht moeten worden. “Een grote internationale keten kan het zich veroorloven om grote overschotten te hebben, maar wij niet.”