Wegens stijgende aankoopprijzen en productiekosten neemt het duurzame modelabel LN Knits de verkoop weer helemaal zelf in handen: het merk verdwijnt uit de boetieks, doet geen solden meer en zet sterker in op tweedehands.
Tussenpartij schrappen
Het fair fashion knitwearlabel LN Knits verkoopt haar collecties voortaan exclusief online en vanuit de showroom in Brasschaat. De samenwerking met multimerkenboetieks zet het bedrijf voorlopig stop, weliswaar met “pijn in het hart”: het merk wil de verkoopprijzen schappelijk houden, en dat kan enkel door een tussenpartij te schrappen, zegt oprichter Ellen Kegels. De aankoopprijzen bij fairtradeleveranciers in Peru zijn immers gestegen, de dollarkoers speelt en zowat alle productiekosten gaan hoger.
De onderneemster heeft vertrouwen in de nieuwe strategie: “Onze onlineverkoop is al jaren in stijgende lijn en we zien hier nog enorm veel potentieel, ook in het buitenland”, aldus Kegels. Ook organiseert het label geregeld private shoppingdagen in Brasschaat voor mensen die graag hun stuk eerst passen.
Geen solden meer
Dat is niet de enige verandering bij het modemerk: LN Knits stapt van de naar eigen zeggen “ouderwetse, vastgeroeste tijdslijnen in de mode-industrie”. Winterartikelen verkoopt het merk voortaan in de winter en zomerse artikelen in de zomer. Kegels wil meer inzetten op basismodellen die vast in de collectie blijven en doet niet langer mee met de soldenperiodes, al zal ze op andere momenten op bepaalde artikelen nog wel kortingen geven.
Ook zal ze vaker tweedehands items verkopen: stukken die al gedragen zijn, een opfrisbeurt krijgen en op de website van LN Knits als ‘preloved’ worden aangeboden. “Daarbovenop bieden we ook een gratis repair service aan en een opknap- en stoomservice voor een symbolische prijs.” Dat past in de positionering van LN Knits als pionier op het gebied van duurzame, eerlijke slow fashion.