Consument wil meer dan ooit “gewone” mensen
In januari van dit jaar voerde American Eagle Outfitters een “no-Photoshop policy” in. “Schoonheidsvlekjes, rimpeltjes, zwangerschapsstriemen of tatoeages, bij ons wordt niets weggetoverd”, zegt Jenny Altma van American Eagle. “Zelfs haar brushen voor een fotosessie doen we niet meer. Het moet allemaal zo natuurlijk mogelijk zijn.”
De beslissing bleek alvast een succes: in een dalende markt steeg de verkoop van het Aerie-lingeriemerk met 9% in het tweede kwartaal. In hetzelfde kwartaal een jaar eerder was er nog een daling met 2%.
Die evolutie naar meer naturel is al een tijdje aan de gang, zoals bij onder andere Dove. “Gewone mensen, dat is wat men tegenwoordig wil”, zegt reclame-adviseur Fons van Dyck van Think BBDO in de zondagseditie van Het Nieuwsblad. “Het voorbeeld in de VS is daar een duidelijk bewijs voor. Stralende vrouwen op affiches en in tijdschriften, maar ze hoeven geen perfecte maten meer te hebben om te doen verkopen.”
Bevestigd door onderzoek
Naar een verklaring voor dit alles is het niet ver zoeken. Vrouwen die naar reclamefoto’s kijken van perfect modellen worden geconfronteerd met hun negatieve zelfbeeld en worden onzeker, zo blijkt uit onderzoek van de Britse Warwick Business School. De foto’s werken zelfs zodanig jaloers gevoelens op dat ze de vrouwen eerder niet dan wel doen kopen.
“Een mooie, spontane glimlach blijft veel langer in het geheugen van de mensen hangen dan een vrouw met perfecte maten en een gemaakte glimlach”, bevestigt ook Chris Nachtergaele van modellenbureau People Choice in Gent.