Eind dit jaar stopt Ignace Van Doorselaere als topman bij de Vlaamse lingeriegroep Van de Velde, bekend van onder meer Marie Jo. Wat niet wil zeggen dat 2016 een jaar van stilstand wordt, integendeel zelfs.
Na 12 jaar “aan iets anders toe”
Ignace Van Doorselaere, de 56-jarige topman van Van de Velde, stapt eind dit jaar op bij de lingeriegroep uit het Oost-Vlaamse Schellebelle. Dat werd gisteren vernomen bij de presentatie van overigens alweer knappe jaarresultaten: Van de Velde boekte in 2015 een omzet van 209 miljoen euro (+5,3%) en een recurrente groepswinst van 41 miljoen euro (+20,7%).
Van Doorselaere kwam in maart 2004 over van bij brouwerij AB InBev en leidde de lingeriegroep tot eind 2014 in duo met Herman Van de Velde, kleinzoon van de stichters. Het voorbije jaar deed hij het alleen, maar nu is het welletjes geweest: “Ik zat twaalf jaar in bier, twaalf jaar bh’s, nu is het tijd voor iets anders. Maar ik heb nog geen idee wat. Ik zal iets hebben met het cijfer 12 of ik heb schrik van het cijfer 13. Ik weet het niet.”
De zoektocht naar een nieuwe CEO is inmiddels opgestart. Die zoekt de groep volgens Herman Van de Velde buitenshuis.
Tupperwareparty’s en ‘experience centers’
Het nakende vertrek van Van Doorselaere betekent niet dat 2016 een jaar van complete stilstand wordt. De lingeriegroep gaat dit jaar meer dan ooit experimenteren met nieuwe distributiekanalen.
Vorig jaar begon Van de Velde in Frankrijk met homeparty’s à la Tupperware. “We hebben er een vijftiental gedaan en de testen vallen goed mee naar omzet en nieuwe consumenten die we bereiken. De bedoeling is dat we daar samen met zelfstandigen een systeem rond opbouwen”, zei Van Doorselaere. Binnenkort wordt het concept in Duitsland opgestart en “wellicht later” komt ook België aan de beurt.
Van de Velde gaat ook experimenteren met ‘experience centers’, waar consumenten de collectie kunnen komen passen maar niet fysiek kopen. Ze zouden de setjes daar wel online kunnen bestellen en laten leveren, wellicht bij een boetiek, “want boetieks blijven essentieel, zeker in eigen land”.
Intussen denkt een twaalfkoppig team ook na over de uitdagingen die de disruptieve economie kan bieden, bijvoorbeeld over hoe scanningstechnieken of ‘big data’ vrouwen kunnen helpen bij de keuze van gepaste lingerie. “Het kanaal dat we blijven volgen, is het paskamerconcept”, zei de afscheidnemende CEO. “Maar het biedt ongelooflijk veel mogelijkheden als je de paskamer niet meer ziet als een fysieke ruimte, maar als een concept.”