Lidl was een hit op de Amsterdam Fashion Week, waar ex-topmodel Heidi Klum haar vijfde collectie voor de discounter presenteerde. Alleen stalen niet haar creaties de show, wel de sokken die Lidl in de goodiebags stopte.
Lidl viraal, maar niet met Heidi Klum
Op de slotdag van Amsterdam Fashion Week was het de beurt aan niemand minder dan harddiscounter Lidl: de supermarktketen werkt in Duitsland al vijf seizoenen lang samen met Heidi Klum voor een capsulecollectie, en daardoor mocht het – met een knipoog – ook defileren naast de grote modemerken. Het waren echter de sokken die Lidl als cadeautje uitdeelde die pas echt de show stalen. De witte sportsokken met het logo van de discounter werden meteen een hit op Instagram en gingen als een vuurtje door Nederland.
De sokken passen helemaal in de huidige ‘normcore’-trend: een mode die ‘ouderwetse’ witte sokken en T-shirts met grote logo’s van merken of bedrijven hip maakt. Lidl speelde er dan ook bewust handig op in, maar “het werd zo hysterisch rondom die sokken dat we nu overwegen ze eenmalig in de winkel te verkopen”, gaf marketingmanager Christine Braun toe aan Het Parool.
Ook in België worden de sokken mogelijk gecommercialiseerd, zegt woordvoerder Isabelle Colbrandt aan GvA: “De reacties waren overweldigend en dus gaan we nu onderzoeken of het ook interessant zou zijn om ze in de Nederlandse en Belgische winkels uit te brengen. Die plannen zijn dus nog niet concreet, maar we werken eraan.”