Jeanslabel G-Star kondigt een ingrijpende herstructurering aan om de gevolgen van de coronacrisis het hoofd te bieden. De retailer ontslaat 10% van zijn 2100 medewerkers en herbekijkt het winkelbestand.
“Balans herstellen”
De meeste ontslagen vallen in Nederland: daar worden 150 medewerkers getroffen. De oorzaak is de coronacrisis: tijdens de lockdowns kochten consumenten meer online, wat de verschuiving van fysiek naar online in een stroomversnelling bracht. G-Star verwacht dat dit een structurele verandering is en ziet zich genoodzaakt om in te grijpen: er zijn dan minder fysieke winkels nodig en ook op de hoofdkantoren moeten mensen afvloeien om te evolueren naar een vereenvoudigde organisatie met meer digitale competenties, schrijft het FD.
De maatregelen moeten van G-Star weer een “toekomstgerichte en solide organisatie” maken en de banen van de resterende medewerkers veilig stellen. “Het beoogde einddoel is om de balans te herstellen tussen G-Star-stores, strategische partners en online aanwezigheid, zodat deze aansluit bij de nieuwe realiteit”, zo luidt het.
Een week geleden bleek al dat enkele buitenlandse takken van het modebedrijf in financiële problemen waren gekomen. De Australische divisie vroeg al in mei bescherming tegen schuldeisers, de Amerikaanse dochteronderneming deed dat begin juli, en in Zweden werd het bedrijf een week geleden failliet verklaard. De retailer onderzoekt of een doorstart met minder winkels in deze regio’s mogelijk is.