Levi’s deed het vorig kwartaal beter dan verwacht. Dat leidt het jeansmerk ertoe nog meer op eigen winkels en e-commerce te willen inzetten. Er zijn plannen om nieuwe winkels te openen.
Nog net geen verlies
Het voorbije derde kwartaal wist Levi Strauss zowel zichzelf als analisten te verrassen met beter dan verwachte resultaten. Het jeanslabel wist nipt uit het rood te blijven met een nettowinst 27 miljoen dollar (23 miljoen euro), tegenover 124 miljoen dollar (105,4 miljoen euro) een jaar eerder. De omzet daalde weliswaar met 27% tot 1,06 miljard dollar (0,9 miljard euro), maar dat was nog steeds meer dan de 822,3 miljoen dollar (699 miljoen euro) waar analisten op rekenen. In Europa daalde de netto-omzet met 16%.
“We hebben onze verwachtingen voor het derde kwartaal overtroffen”, kondigt de directie opgelucht aan. “De winst was positief en de gecorrigeerde vrije kasstroom was zelfs hoger dan in het derde kwartaal van het voorgaande jaar, als gevolg van onze succesvolle inspanningen om de gevolgen van de COVID-19-pandemie te beperken.”
Eigen winkelnetwerk uitbreiden
Vooral de onlineverkoop stemt tot enthousiasme: eigen e-commerce steeg met 52%, terwijl de totale online-omzet (inclusief platformen en webshops van wholesaleklanten) met 50% groeide. Zo was online goed voor zo’n 24% van alle inkomsten in het derde kwartaal, een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder. Opvallend is dat behalve jeans met name vrouwenkleding het online goed doet.
Het sterkt Levi’s in de ambitie om zijn direct-to-consumerstrategie te versnellen: het jeansmerk wil zijn eigen retailnetwerk uitbreiden, zowel online als offline. CEO Chip Bergh ziet de DTC-groei die van het groothandelskanaal immers voorbijsteken en constateert dat e-commerce ook nog eens de marges ten goede komt, bericht Reuters. Er zouden al plannen zijn om nieuwe winkels te openen, al belooft Bergh ook de wholesaletak te blijven uitbreiden en vernieuwen.