Levi Strauss heeft de verwachtingen overtroffen met sterke kwartaalresultaten, maar waarschuwt voor een uitdagend boekjaar. De Amerikaanse jeansmaker hoopt meer te kunnen verkopen aan vrouwen.
Ode van Queen B
In het vierde kwartaal rapporteerde Levi’s een omzet van 1,84 miljard dollar (1,78 miljard euro), een stijging van 12% ten opzichte van het voorgaande jaar en ruim boven de analistenverwachtingen. Vooral de directe consumentenverkopen stegen in het kwartaal met 19% en vormen nu 45% van de totale omzet. Ook de nettowinst klom fors naar 182,6 miljoen dollar (176,5 miljoen euro), ten opzichte van 126,8 miljoen dollar (122,6 miljoen euro) een jaar eerder.
Over het volledige jaar steeg de omzet met 3% tot 6,4 miljard dollar (6,19 miljard euro). De brutomarge bedroeg 60%, een stijging van 310 basispunten ten opzichte van 2023. In september sloot Levi’s een grote marketingdeal met Beyoncé, nadat de zangeres eerder dat jaar een nummer over het merk uitbracht op haar album “Cowboy Carter”. “Natuurlijk moeten we het Beyoncé-effect erkennen,” zei CEO Michelle Gass aan CNBC.
Meer vrouwen nodig
De vraag is alleen of het Amerikaanse kledingmerk de groei in 2025 kan vasthouden. Levi’s wereldwijde activiteiten ondervinden druk van de sterke Amerikaanse dollar, waardoor buitenlandse inkomsten minder waard zijn. Bovendien houdt de Amerikaanse retail de adem in voor de hoge invoertaksen waarmee president Donald Trump dreigt. CFO Harmit Singh sust dat minder dan 1% van de Levi’s-producten afkomstig is uit China, waar Trump een invoertarief van 10% voorstelt.
Voor 2025 rekent de jeansfabrikant op een omzetdaling van 1% tot 2%, met name door de hoge dollarkoers. Levi’s hoopt alvast meer vrouwelijke klanten te lokken: op dit moment komt 36% van de omzet uit vrouwenkleding, maar dat moet op termijn de helft worden.