Levi’s schrapt 700 banen op zijn kantoren, ofwel zo’n 15% van het personeelsbestand. Door de coronacrisis daalde de omzet van het jeansmerk met liefst 62% in het voorbije kwartaal en de onzekerheid blijft.
Duik in het rood
Het Amerikaanse jeansmerk Levi Strauss, beter bekend als Levi’s, zag de omzet in de drie maanden tot eind mei naar beneden tuimelen tot 498 miljoen dollar (439 miljoen euro), vergeleken met 1,3 miljard dollar (1,15 miljard euro) een jaar eerder. De omzetdaling van 62% ging ook gepaard met een verlies van 364 miljoen dollar (321 miljoen euro). Vorig jaar boekte Levi’s nog een bescheiden winst van 29 miljoen dollar (26 miljoen euro).
Grote boosdoener is de coronapandemie: alleen al de voorraadkosten door de gesloten winkels liepen op tot 87 miljoen dollar (77 miljoen euro). E-commerce via de eigen webshops steeg met 25%, maar dat was nog maar goed voor 15% van de kwartaalomzet. Ondertussen is weliswaar ruim 90% van de winkels weer open en herneemt de verkoop beter dan verwacht, terwijl ook online sterk blijft groeien.
Toch wijst CEO Chip Bergh op blijvende onzekerheden, aldus BBC. Hij verwacht een aanzienlijke negatieve impact op de rest van het jaar, en besluit daarom 700 kantoorbanen te schrappen. Dat is ongeveer 15% van het personeel van het bedrijf en moet zo’n 100 miljoen dollar aan besparingen opleveren. De definitieve plannen zullen weliswaar land per land verschillen en zijn onderworpen aan de toepasselijke overlegprocedures, klinkt het.
Winkelexpansie al stopgezet
De pandemie versnelt volgens Bergh ook de veranderingen in het retaillandschap en in het consumentengedrag, zo bericht BusinessAM. Het jeansmerk zegt meer in te gaan zetten op onlineverkoop en winkels daarbij steeds vaker als kleine, lokale distributiecentra en afhaalpunten te willen gebruiken. Op die manier hoopt het de voorraadkosten te beperken.
Het is een opvallende koerswijziging, want pas een jaar geleden kondigde Levi’s nog aan méér eigen winkels te openen: het plan was toen om 100 nieuwe vestigingen te openen, vooral in Europa en China. Levi’s trok vorig jaar ook terug naar de Amerikaanse beurs, gestimuleerd door de opnieuw groeiende populariteit van jeans.