De Zweedse kledinggroep Hennes & Mauritz heeft in het derde kwartaal resultaten gehaald die beneden de verwachtingen van analisten waren. De groep wijst daarvoor op het ongewoon warme weer tijdens de voorbije maanden.
Meer kortingen door warm weer
In het derde kwartaal van 2016 haalde H&M een omzet van bijna 57 miljard Zweedse kroon (5,9 miljard euro), 6% meer dan een jaar eerder. De nettowinst viel dan weer terug van 5,3 naar 4,8 miljard kroon (550 naar 500 miljoen euro).
H&M wijst naar het ongewoon warme weer voor de lagere winst. De herfstcollectie was daardoor minder succesvol en om de verkoop op te drijven moest H&M meer kortingen geven op de collecties. “Verkopen waren goed in de meeste markten tot halverwege augustus. Daarna werden de verkopen gedrukt door het abnormaal warme weer dat aanhield tot september“, aldus CEO Karl-Johan Persson. Door de sterke positie van de dollar was bovendien de inkoop duurder.
H&M verwacht dat de resultaten in 2017 zullen verbeteren, dankzij de investeringen die het bedrijf plant. Zo zal het volgend jaar één of twee nieuwe merken lanceren en wil het Zweedse bedrijf in meer markten de online verkoop starten.