De Zweedse modegroep Hennes & Mauritz heeft in het derde kwartaal minder winst geboekt, omdat de groep zijn prijzen moest verlagen om de hoge voorraden te verminderen en “zo de beste voorwaarden voor de herfstcollectie te creëren”.
Wel 5% meer omzet
Grote prijsverlagingen om de zomervoorraad de deur uit te krijgen hebben de kwartaalwinst van het concern boven modeketens als H&M, COS, & Other Stories en het fonkelnieuwe Arket met een vijfde doen dalen: de winst na belasting zakte van 4.820 miljoen Zweedse kronen naar 3.837 miljoen kronen, omgerekend ruim 400 miljoen euro.
De omzet ging er wel op vooruit, met 5% tot 59.383 miljoen kronen (6,2 miljard euro). Vooral online presteert H&M sterk: in sommige regio’s is de webshop intussen al goed voor 25 tot 30% van de verkoop. H&M verwacht dat de online verkopen op jaarbasis met een kwart zullen groeien, mede dankzij een aanhoudende expansie (dit jaar nog de Filipijnen en Cyprus, volgend jaar India).
Toch volstond de sterke groei online niet om de dalende omzet in een aantal bestaande markten volledig te compenseren, zo geeft grote baas Karl-Johan Persson toe, “waardoor onze totale omzetontwikkeling niet heeft voldaan aan onze doelstellingen tot dusver dit jaar”. Hennes & Mauritz telde eind augustus wereldwijd 4.553 winkels van acht merken.