Hermès heeft een uitmuntend eerste kwartaal achter de rug: er was forse groei, zowel vergeleken met 2020 als met 2019. Vooral in Azië vonden de uurwerken, juwelen en handtassen van het het Franse luxehuis gretig aftrek.
Azië als groeimotor
In de eerste drie maanden van het jaar realiseerde Hermès een totale omzet van 2,08 miljard euro, 38% hoger dan tijdens dezelfde periode vorig jaar (en zelfs 44% hoger bij constante wisselkoersen). Ook ten opzichte van het eerste kwartaal van 2019 was er een stevige organische groei (+33%), waaruit nogmaals blijkt hoe sterk het luxemerk de voorbije maanden presteerde. “In een nog steeds onstabiele context bevestigt onze sterke omzetgroei de robuustheid van ons duurzame artisanale model en het verlangen naar onze collecties bij onze klanten over de hele wereld”, verklaarde voorzitter Axel Dumas.
Globaal genomen stegen de retailopbrengsten (inclusief online) met 51%. De groothandelsactiviteiten daarentegen krompen met 2%, vooral door lagere verkopen op de luchthavens.
Azië (zonder Japan) was veruit de best presterende regio met een verdubbeling van de omzet tot 1,1 miljard euro. Forse groei was er verder ook in Japan (+20%) en in Amerika (+23%). In Europa bleven de coronabeperkingen wegen op de opbrengsten, wat resulteerde in een omzetdaling van 9% in Frankrijk en 1% in de rest van Europa.
Uurwerken
Alle productdivisies realiseerden een stevige groei, met horloges (+96% op organische basis), juwelen en woonaccessoires (+93%) als absolute uitschieters. Verder presteerde ook de ‘ready-to-wear’ collectie bovengemiddeld (+51%).
Concrete prognoses voor 2021 formuleert het luxemerk niet. Het bedrijf heeft niettemin vertrouwen in de toekomst dankzij “het sterk geïntegreerd ambachtelijk model, het evenwichtig distributienetwerk, evenals de creativiteit van onze collecties en de loyaliteit van onze klanten.”