Professionele tweedehandsverkopers op United Wardrobe mogen niet mee naar Vinted. Dat is voor de bedrijfjes een probleem, want door de fusie tussen beide platformen zijn zij hun afzetmarkt kwijt.
Droom wordt nachtmerrie
Heuglijk nieuws voor de Nederlandse scale-up United Wardrobe deze week: de onlinemarktplaats voor tweedehandskleding wordt overgenomen door internationale sectorgenoot Vinted. Daarmee gaat een langgekoesterde droom van de jonge ondernemers in vervulling. Het United Wardrobe-platform houdt op te bestaan en gebruikers wordt gevraagd hun account over te zetten naar Vinted.
Voor tientallen “topverkopers” van het platform is de overname echter een nachtmerrie. Deze aanbieders met duizenden volgers worden door Vinted geblokkeerd, precies omdat zij ‘professionals’ zijn. Ze halen een heus inkomen uit de tweedehandsverkoop en verkopen honderden items per week.
Juridische schemerzone
Vinted laat geen commerciële verkopers toe omwille van juridische moeilijkheden. “Als consumenten aan consumenten verkopen, zijn zij vrijgesteld van een hoop verplichtingen, zoals het vermelden van btw op hun productpagina en het retourrecht. Zodra het een bedrijf is dat aan een consument verkoopt, moet dit wel”, legt Sjuul Berden, medeoprichter van United Wardrobe, uit aan het Financieele Dagblad. Lees: de verkopers hullen zich in een juridische schemerzone, aangezien ze de grens bewandelen tussen consumentenverkoop (C2C) en professionele retail.
“Wij waren daar niet zo streng in”, geeft Berden grif toe. Maar er zijn nog een boel andere tweedehandsplatformen die daar niet zo streng in zijn, zoals The Next Closet, Depop en The RealReal. Voor hen zijn aanbieders die veel verkopen en het professioneel aanpakken namelijk interessant. Bij luxeplatform The Next Closet zijn 5% à 10% van alle verkopers professionals. Sinds het overnamenieuws kreeg de marktplaats ook al een recordaantal nieuwe aanmeldingen.
Vinted zegt een oplossing te zoeken en overweegt volgens Berden voor de gebruikers in kwestie een uitzondering te maken, maar dat zou de deur kunnen openzetten naar meer professionele gebruikers. Opnieuw botst de tweedehandssector zo tegen de grenzen van C2C aan. Niet alleen op onlineplatformen zijn steeds meer professionele en semiprofessionele verkopers te vinden, ook op Instagram blijken wekelijks nieuwe tweedehandsondernemers hun kans te wagen.