Een grapje van het Italiaanse modehuis Dolce & Gabbana is bij heel wat Chinezen in het verkeerde keelgat geschoten. Grote Chinese winkels en webshops begonnen een boycot tegen de producten van het Italiaanse modehuis, dat helemaal door het stof moest.
Grappig bedoelde filmpjes
Aanleiding zijn een paar grappig bedoelde filmpjes over hoe moeilijk het is om een paar typisch Italiaanse gerechten, zoals pizza en spaghetti, met stokjes te eten. De filmpjes worden in China als ‘gevoelloos en racistisch’ bestempeld en als een regelrechte aanval op de eeuwenoude traditie van het gebruik van eetstokjes.
Webwinkels als Ymatou, JD.com en Alibaba-onderdeel Tmall staakten daarop de verkoop van het merk. “Uit respect voor onze klanten hebben we het merk uit al onze winkels op het vasteland van China gehaald”, zegt Andrew Keith, directeur van modewinkel Lane Crawford. D&G heeft ook inderhaast een geplande modeshow in Sjanghai geannuleerd. Dat alles heeft zo zijn gevolgen, want westerse modebedrijven halen op de Chinese markt een gezamenlijke jaarlijkse omzet van meer dan honderd miljard euro.
De beide topmannen van het modehuis hebben zich ondertussen in een online video uitgebreid verontschuldigd. “We bieden alle Chinezen in de wereld onze verontschuldigingen aan, want het zijn er veel en we nemen deze boodschap heel serieus”, klinkt het bij Stefano Gabbana. Domenico Dolce voegde daar nog aan toe: “Uit het diepst van ons hart bieden we onze verontschuldigingen aan.”