Terwijl heel wat schoen- en modeketens vechten voor hun overleven, loopt sneakerspecialist JD Sports de concurrentie met een rotvaart voorbij. Een omzetstijging met 10% in het eerste halfjaar stuwt ook de beurskoers naar recordhoogtes.
Sportieve kledij boomt
De retailer profiteert naar eigen zeggen van een fundamentele trend in de modemarkt: ‘athleisure’, of ontspannen, sportieve kledij, wordt meer en meer aanvaard op de werkvloer. Sneakers, leggings en hoodies zijn gaan behoren tot de dagelijkse outfit. De verkoop ervan stijgt met dubbele cijfers: in de Britse winkels ging de omzet met meer dan 10% vooruit in de eerste helft van 2019. Beleggers reageerden enthousiast op het nieuws en de beurskoers ging door het dak.
Ook de investeringen in opwindende winkelomgevingen hebben het bedrijf een boost gegeven, zegt topman Peter Cowgill. Door in te zetten op nieuwe technologie weet JD meer shoppers aan te trekken van jongere generaties: millennials en generatie Z. De formule is een echte bestemmingswinkel geworden, jongere kopers hebben de zekerheid dat ze bij de keten een aantrekkelijk en actueel aanbod vinden.
De groei van het bedrijf is echter ook te danken aan enkele grote overnames: vorig jaar kocht JD Sports zijn Amerikaanse sectorgenoot Finish Line voor 400 miljoen pond (450 miljoen euro) en in het Verenigd Koninkrijk nam het bedrijf recent zijn noodlijdende concurrent Footasylum en Pretty Green (het label van rockartiest Liam Gallagher) over. JD Sports heeft momenteel 13 winkels in België en 24 in Nederland.