Ziet de toekomst van de modeboetieks er zo uit: een leeg winkelpand, met enkel een code die de klant met zijn smartphone moet scannen om toegang te krijgen tot een virtuele winkel in toegevoegde realiteit? Lego Wear en Snapchat experimenteren er alvast mee.
Boetieks met toegevoegde realiteit
Kabooki, de Deense onderneming die al sinds 1993 onder licentie kinderkleding op de markt brengt voor Lego Wear, lanceert een eerste limited edition collectie voor volwassenen. De sweaters, T-shirts en petten met het overbekende logo (maar dan in grijs-, wit- en zwarttinten ton-sur-ton) zullen echter niet te koop zijn in een klassieke winkel en zelfs niet in een webshop. Fans die er eentje willen, zullen een zogeheten ‘Snapcode’ – een soort van QR-code voor Snapchat – moeten inscannen. Die verleent hen toegang tot een augmented boetiek gemaakt van Lego-blokjes en bemand door Lego-poppetjes.
“Als merk verkennen we tal van digitale platformen en technologieën om op een prettige en activerende manier in contact te treden met onze fans”, zegt socialemediamanager Lea Sandell. “Dit is een experiment waarbij we nieuwe wegen proberen te ontdekken om de brug te slaan tussen de fysieke en de digitale wereld.”
Bij Snap, het bedrijf boven Snapchat, zien ze alvast brood in dergelijke ‘AR’-boetieks. “In essentie is dit een leuke, innovatieve retailruimte, maar anders dan een fysieke winkel kan je deze om het even waar en om het even wanneer openen”, zegt strategiechef Will Scougal. “Snapchatters gaan vlot met AR om. Gemiddeld 70% van hen speelt dagelijks met een AR-bril. Door e-commerce te koppelen aan een leuke ervaring als deze kunnen we dus ook verkoop genereren.”
Het experiment richt zich tot Amerikaanse, Britse, Franse en Duitse Snapchat-gebruikers en kreeg gisteren in Londen, voor één dag, een fysiek verlengstukje: een pop-up kledingwinkel zonder kleding of verkoopster en met slechts één item, een levensgrote Snapcode. Een voorbode van de modeboetiek van de toekomst?