Winkelen op afspraak is een van de vaak gehanteerde coronamaatregelen, zeker bij kledingwinkels. Het blijkt een groot succes te zijn, want wie op afspraak komt, koopt zeker. Zal de trend ook na het coronavirus verder leven?
“Schot in de roos”
Op afspraak gaan winkelen, vaak buiten de gewone openingsuren van een winkel, maakt een sterke opmars sinds de retail uit lockdown is gekomen. Wie op afspraak komt, heeft de winkel – en de handelaar – voor zich alleen, zonder angst voor anderhalve meters en bezette paskamers. Het resultaat: mensen voelen zich veiliger… en kopen.
“Het is een groot succes“, ziet Isolde Delanghe van Mode Unie: handelaars noemen het tegenover Gazet van Antwerpen inderdaad een “schot in de roos”, omdat de klanten vrijwel zeker tot de aankoop overgaan. Zelfstandige boetieks zien het bovendien als een manier om zich te onderscheiden ten opzichte van de grote ketens.
Service en personalisatie
Of winkelen op afspraak de coronacrisis dus zal overleven? Daarover lopen de meningen nog uiteen: volgens Mode Unie zullen winkeliers de extra uren niet blijven kloppen en wellicht toch weer op de normale openingsuren overgaan. Ook vreest psycholoog Maarten Vansteenkiste van de UGent voor een gebrek aan impulsshoppen op deze manier. Vansteenkiste noemt winkelen op afspraak ook minder ‘fun’.
De hoge graad van personalisatie en service passen echter precies bij de verwachtingen die de consument ook al voor de coronacrisis koesterde. Het systeem kan bovendien ook binnen de openingsuren worden toegepast, bijvoorbeeld door een toegewezen ruimte te voorzien, en leidt net tot meer cross-selling – en dus wel degelijk extra impulsverkopen.