32 grote mode- en winkelmerken hebben een milieupact gesloten, waarin ze beloven zich meer in te zetten voor het leefmilieu en het klimaat. Milieuverenigingen regeren echter sceptisch.
Drie doelstellingen
Onder de bedrijven zitten luxemerken (Chanel en Gucci), sportmerken (Adidas, Nike en Puma), fastfashiongroepen (H&M en Inditex) en zelfs supermarktketen Carrefour, schrijft De Tijd. Bezieler van het initiatief was François-Henri Pinault, de topman van de Franse luxegroep Kering, die daarmee inging op een vraag van de Franse president Emmanuel Macron om de belangrijkste modebedrijven samen te brengen en hen iets te laten doen aan hun impact op het milieu.
De verenigde bedrijven hebben zichzelf drie doelstellingen opgelegd in een zogenaamd ‘Fashion Pact’: ze willen de (verdere) opwarming van de planeet tegengaan, de biodiversiteit herstellen en de oceanen vrijwaren van plastic.
“Geen harde engagementen”
Milieugroeperingen reageren echter eerder sceptisch en hekelen vooral het feit dat er op bedrijfsniveau geen harde verbintenissen zijn aangegaan. WWF Frankrijk wijst er ook op dat het pact geen enkele maatregel bevat om de wereldwijde kledingconsumptie terug te dringen.
De kledingindustrie is verantwoordelijk voor naar schatting 10% van de totale CO2-uitstoot in de wereld. De sector ligt ook al jaren onder vuur voor het gebruik van pesticiden bij de katoenproductie, de lange afstanden tussen de productiesites en de verkooppunten en voor de verspreiding van ‘microplastics’ in de lucht afkomstig van synthetische textielvezels.