Het vernieuwde logistieke systeem van H&M stuwt de verkoopcijfers in het derde kwartaal omhoog. De retailer had zo’n impuls nodig om het hoofd boven water te houden met groeiende druk van webshops en discounters.
Achterblijven op Inditex
De aandelen van het Zweedse bedrijf verloren liefst twee derde van hun waarde sinds het hoogtepunt in 2015. De trend lijkt echter gekeerd: gisteren stegen de aandelen met maar liefst 13%. Volgens geruchten profiteerde de aandelenprijs van berichten in de Britse krant Mail on Sunday dat voorzitter Stefan Persson met de banken had gesproken over een financieringspakket voor schulden en aankoop van aandelen. Dit versterkte het gevoel dat de Persson-familie aandeelhouders wilde uitkopen, maar het bedrijf wilde niet reageren op de geruchten.
De eerdere daling van de koers was te wijten aan steeds kleinere marges en overtollige voorraad door de competitie met andere goedkope winkels zoals Primark en Forever 21. Online rivalen ASOS en Zalando deden daar nog een flinke schep bovenop. Het aandeel van H&M presteerde fors slechter dan dat van grote rivaal Inditex, dat steunt op een flexibelere logistieke keten en een betere integratie van de verschillende verkoopkanalen, waaronder het systeem om online bestellingen in de winkels te laten afhalen. De Zara-moeder maakte vorige week een omzetgroei van 3% bekend voor in het halfjaar tot eind juli, en stelde voor het tweede halfjaar een omzetgroei van 4 tot 6% voorop.
Overgangsjaar
“We zitten in een overgangsjaar en zien dat het de goede kant op gaat”, vertelt Nils Vinge (bij H&M verantwoordelijk voor investeerdersrelaties) aan Reuters. De volledige cijfers van het derde trimester rapporteert het bedrijf op 27 september, maar het rekent erop dat “de getroffen maatregelen om de belangrijke verschuivingen binnen de industrie aan te kunnen” bijgedragen hebben tot betere verkoopcijfers en een verhoogd marktaandeel.
H&M rolt bijvoorbeeld een nieuw logistiek systeem uit, waardoor de logistieke keten sneller en efficiënter wordt. De meer dan 4.700 winkels integreren nu beter met de website, zegt Vinge. De introductie van het systeem raakte echter wel de verkoop en zorgde voor hoge kosten in belangrijke markten zoals de Verenigde Staten, Frankrijk, Italië en België.
“We hebben de fundamentele problemen opgelost. Het heeft impact op het vierde kwartaal, omdat we een achterstand hebben met de levering van nieuwe kledingstukken, maar die impact wordt elke dag kleiner,” geeft Vinge aan. Het vooruitzicht dat H&M zelf geeft, laat een stagnerende verkoop in fysieke winkels zien voor dit jaar en een terugkeer van groei in 2019.