Door het tegenvallende weer in mei in het VK, heeft Primark een matig kwartaal achter de rug. Moedermaatschappij AB Foods maakt zich vooralsnog geen zorgen.
Koninklijk huwelijk
Op vergelijkbare basis kende Primark een tegenvallend derde kwartaal. De totale omzet van de kledingketen ging in het VK weliswaar met 2,3% omhoog, maar dat was het gevolg van nieuwe winkels. Vorig jaar kende de verkoop in dezelfde periode een boost dankzij uitzonderlijk warm weer en grote evenementen, zoals het huwelijk tussen Prins Harry en Meghan Markle.
John Bason, CFO van moederorganisatie AB Foods, beklemtoont echter dat er van een negatieve trend geen sprake is. Bovendien, zo stelt hij, hebben we het “beter gedaan dan de markt en ons marktaandeel verder uitgebreid.” Door het slechte weer in mei kende de hele modesector in het VK een terugval omdat vele consumenten de aankoop van zomerkleding hebben uitgesteld.
In juni zou de verkoop zich volgens AB Foods al weer hersteld hebben, zowel in het VK als in diverse ander landen van Europa. Enkel in Duitsland gaat het minder goed en blijft de verkoop zwak. Voor de hele jaar houdt het concern vast aan zijn prognoses en verwacht het een winst die in de buurt ligt van vorig boekjaar.