Deelplatform Hytchers mag wel degelijk pendelaars inzetten om retourzendingen voor modeketen JBC op te pikken, zo heeft de Antwerpse Ondernemingsrechtbank beslist. De retailer beraadt zich nog over de heropstart van de samenwerking.
Duurzame oplossing
De rechter geeft Hytchers en JBC over de hele lijn gelijk na een klacht die werd ingediend door beroepsvereniging Transport en Logistiek Vlaanderen: beide partners mogen wel degelijk beroep doen op particulieren voor het oppikken en terugbrengen van online retours. Dat meldt de krant La Libre en het wordt ons bevestigd door JBC. Die retailer startte de samenwerking met Hytchers begin dit jaar met de bedoeling z’n retourbeleid te vergroenen. “De JBC-klant krijgt een duurzame oplossing voor zijn retourpakketjes en de automobilist benut zijn pendeltijd om iets bij te verdienen en een goede daad te doen voor het milieu“, verklaarde CEO Bart Claes toen.
Het deelplatform werkt volgens het ‘crowdsourcing’ principe: dit houdt in dat pendelaars via een app pakjes kunnen selecteren die op hun pendelroute liggen. Als ze die afleveren, krijgen ze in ruil punten die ze bij Hytchers-partners kunnen inwisselen voor waardebonnen. Een oplossing om logistiek ecologischer te maken, meent de Luikse startup. Maar Transport en Logistiek Vlaanderen, de beroepsvereniging van de wegtransport- en logistieke sector, zag dat anders en spande een rechtszaak in kort geding in, omdat ze de werkwijze van Hytchers niet wettelijk vond. Daarop besloot JBC om de samenwerking tijdelijk ‘on hold’ te zetten.
Of die samenwerking snel weer van start gaat, is nog wat onzeker: “We zijn heel blij dat de rechter zich heeft uitgesproken in het voordeel van Hytchers”, reageert JBC-woordvoerder Katrien Vangrunderbeeck tegenover RetailDetail. “Maar het vonnis is niet definitief voor de beroepstermijn verstreken is. We bekijken nu het vonnis in detail, om na te gaan of andere mogelijke discussiepunten een heropstart in de weg kunnen staan. Tegelijk blijven we werken aan nieuwe duurzame initiatieven.”