H&M zag zijn omzet in het tweede kwartaal van het gebroken boekjaar met zowat 50% teruglopen. Dat blijkt uit de voorlopige kwartaalcijfers van de Zweedse modeketen.
Lockdown
In de periode van maart-mei realiseerde H&M een omzet van 28,7 miljard Zweedse kroon(2,7 miljard euro), ongeveer de helft lager dan in dezelfde periode vorig jaar . Analisten hielden rekening met een nóg grotere terugval, schrijft Reuters, en verwachtten een omzet in de buurt van 27,5 miljard kroon (2,6 miljard euro).
H&M werd dus zwaar geraakt door de coronacrisis en de daaruit voortvloeiende lockdown. Medio april was zowat 80% van de winkels tijdelijk gesloten. Enig lichtpuntje was de online verkoop, die met 36% toenam. Sinds eind april is H&M wel begonnen met de geleidelijke heropening van de winkels, maar de verkoop herstelt zich niet overal even snel en zowat één vijfde van de 900 filialen zijn nog steeds tijdelijk gesloten.
Tijdens de eerste twee weken van juni lagen de opbrengsten ‘maar’ 30% lager dan in dezelfde periode vorig jaar, geeft de retailer nog aan. De modeketen publiceert zijn definitieve kwartaalcijfers op 26 juni.