De Japanse modegroep Fast Retailing zag de nettowinst vorig boekjaar met ruim een kwart stijgen. De groei werd voornamelijk gedreven door sterke prestaties van dochter Uniqlo, zowel in Japan als op internationale markten.
Derde record op rij
Ondanks een moeizame modemarkt boekte Fast Retailing in dat boekjaar 2023/2024 voor de derde keer op rij een recordwinst. De nettowinst steeg met 25,6% tot 371,9 miljard yen (ongeveer 2,3 miljard euro), de operationele winst zelfs met 31,4%. De omzet klom met 12,2% naar 3,1 biljoen yen (20 miljard euro), met dank aan Uniqlo op de internationale markten.
Alleen al buiten Japan is Uniqlo goed voor meer dan de helft van de totale omzet van de groep: de omzet op de internationale markten steeg met 19,1% tot 1,7 biljoen yen (10 miljard euro). Vooral in Europa, Noord-Amerika en Zuidoost-Azië werden sterke resultaten geboekt. In deze regio’s stegen de operationele winstmarges naar minimaal 15%.
Kleine zus Gu op komst?
Vorige week opende Uniqlo nog een eerste Re.Uniqlo Studio in de Benelux, in een nieuwe vestiging in Amsterdam. In de studio kunnen klanten hun kleding laten repareren en personaliseren, zowel voor de duurzaamheid als om klantbetrokkenheid te bevorderen.
Ook dochtermerk Gu is in opmars: het label staat voor lagere prijzen en was tot voor kort alleen aanwezig op de Japanse markt, maar opende in september een eerste buitenlandse winkel in New York. Gu eindigde het boekjaar met een omzet van 319,1 miljard yen (1,9 miljard euro), een groei met 8,1%.
Vooruitkijkend naar het volgende boekjaar verwacht Fast Retailing een verdere omzetgroei van 9,5%. De operationele winst zal naar verwachting met 5,8% stijgen tot 530 miljard yen. Het bedrijf blijft zich richten op internationale expansie en innovatie binnen zijn merkenportfolio.