Het Franse modehuis Berluti, onderdeel van luxeconcern LVMH, heeft de Belg Kris Van Assche aangeduid als de nieuwe creatief directeur. Hij volgt in die functie Haider Ackermann op, die het modemerk verlaat.
Stoelendans
Van Assche blijft zo toch verbonden met LVMH, nadat hij in maart gestopt was als artistiek directeur van de mannencollecties bij Christian Dior, dat ook in handen is van de Franse groep. Daar was hij maar liefst 11 jaar aan de slag geweest. Hij wordt bij Dior Homme opgevolgd door Kim Jones, die overstapt van Louis Vuitton, ook al onderdeel van LVMH. Dat schrijft De Tijd.
“Ik heb altijd bruggen willen bouwen tussen de savoir-faire, het erfgoed van het huis en mijn hedendaagse visie. Antoine Arnault sprak over zijn ambities voor Berluti en het is met groot plezier dat ik deze nieuwe uitdaging accepteer die perfect past bij mijn eigen wil en visie,” aldus Van Assche in een persbericht.
Met de komst van Van Assche moet er een frisse wind komen bij Berluti, waar Ackermann na amper twee jaar opzij wordt geschoven. De Colombiaans-Franse ontwerper is net als Van Assche opgeleid op de Antwerpse Modeacademie.