Slecht weer en dalende koopkracht
Belangrijkste oorzaak van de slechte zomerverkoop is het slechte weer. Veel handelaars menen bovendien dat de economische situatie leidt tot verminderde koopkracht. Nochtans was het met de zachte lente in april goed begonnen en hoopten de handelaars nog op een groei van 5 procent. Handelaars die het wel goed deden, zien een goede aankooppolitiek als reden, waarbij vooral originele en gedurfde kledij het goed deed.
Goedkoop is niet beterkoop
De geplande kortingen liggen bij de verschillende respondenten sterk uiteen. Meer dan de helft (64 procent) geeft vanaf de eerste week kortingen van 30%. Slechts 4 procent gaat meteen tot 50%.
Unizo en Mode unie willen de consumenten dan ook diets maken dat goedkoop niet per se ‘beterkoop’ is. “De kwaliteit van de kleding bij zelfstandige kledingwinkel is vaak beter dan die van kledingketens. Een korting van 30 procent is daarom soms interessanter dan een korting van 50 procent in een winkelketen voor een kledingstuk van mindere kwaliteit,” luidt de redenering. Het blijkt immers dat vooral de goedkopere en kwalitatief mindere stukken van in het begin afgeprijsd worden onder koppelverkoop.
Schatting zomersolden: daling van 1,5 procent
De eerste schattingen omtrent de soldenverkoop wijzen op een daling van 1,5 procent tegenover vorig jaar. Ongeveer de helft (53 procent) verwacht een gelijkaardige verkoop als vorig jaar, 29 procent schat de soldenverkoop lager in dan vorig jaar en bijna een vijfde (18 procent) verwacht een betere soldenperiode.
De zomerverkoop in 2011 was 2,8 procent beter dan die van 2010. Voor het eerst in drie jaar kenden de kledingwinkels een positief groeicijfer.