Te warm voor winterkleding
Grootste boosdoener zijn volgens de meeste handelaars nog steeds de zachte weersomstandigheden: door de hogere temperaturen gaat winterkleding niet vlot over de toonbank. Die winterkleding is trouwens goed voorhanden in de meeste winkels: de helft van de kleding- en schoenenwinkels tekenden tijdens het najaar een omzetdaling op, waardoor ze bij de start van de solden met een grotere voorraad zitten.
Slechts een kwart van de handelaars verkocht tijdens de herfst en winter van afgelopen jaar meer dan in dezelfde periode van 2012. Handelaars die hoopten dat de solden die zwakke periode kon goedmaken, komen nu bedrogen uit. Ook voor de rest van de solden zijn handelaars pessimistisch: slechts één op vijf verwacht beter te doen dan tijdens de wintersolden van vorig jaar.
Grote ketens en internet boeren beter
Grote ketens zouden minder last hebben van de slechte omstandigheden: “Voor de eerste twee dagen zagen we een omzetstijging van vijf procent en we verwachten ook positieve resultaten voor zondag”, zegt Marieke Huion, woordvoerder van handelsfederatie Comeos.
Ronduit jubelende reacties kwamen dan weer uit de hoek van enkele e-tailers: zo kende Coolblue een verdubbeling van de omzet tegenover het eerste soldenweekend van vorig jaar. “We verwachten niet dat we die groei de hele soldenperiode lang gaan kunnen optekenen, maar we gaan zelfs voor die langere periode uit van een groei van 70%”, deelde manager Werner Bruyns mee.