De Franse moderetailer Kiabi brak vorig jaar records qua omzet en winst. Aangezien de markt nu echt wel “overvol” is, zoekt het bedrijf andere vruchtbare bodems.
“De wereld verandert, wij transformeren”
Met een groei van 5% naar 2,3 miljard euro heeft Kiabi weer een nieuw omzetrecord te pakken. Ook de winst steeg verder, maar daarover geeft het Franse familiebedrijf geen precieze cijfers vrij. De groei zat vooral in expansie: Kiabi betrad vorig jaar vijf nieuwe markten, waaronder Egypte, Jordanië en Koeweit. In België groeiden de verkopen met 24%, maakte het bedrijf vorige maand al bekend.
Op de Franse thuismarkt opende Kiabi vorig jaar vijf winkels en voor 2025 staan al vier nieuwe locaties op de planning. Op de Belgische markt staan er drie nieuwe winkelopeningen op de planning – maar de twee jaar geleden beloofde Vlaamse vestiging zal daar nog niet bij zijn, geeft het bedrijf toe.
Diversificatie
Het doel is om er nog een twintigtal te openen tegen 2027. Daarbij zet de keten in op verdichting, met kleinere franchisewinkels, en diversificatie. Eind vorig jaar zagen tweedehandsconcept ‘Beebs by Kiabi’ en interieurmerk Kiabi Home het licht, terwijl het nieuwste winkelconcept Colours gericht is op meer flexibiliteit. “Van een moderetailer evolueren we naar een platform voor families”, zei Kiabi op een persconferentie in het gloednieuwe hoofdkantoor – met laboratoriumwinkel – nabij het Franse Rijsel.
De expansie gaat dit jaar gewoon verder, naar alweer vijf nieuwe landen via franchise. Ook lanceert Kiabi een nieuwe klantenapp, die een echte “omnichannel-tool” moet zijn. Zo kunnen klanten er behalve online reserveren ook de voorraad in hun dichtstbijzijnde winkel zien. In België zal de app hand in hand gaan met de lancering van een vernieuwd getrouwheidsprogramma, die behalve kortingen ook laat sparen voor belevenissen en diensten zoals babysitten.