De Franse kledingketen Kiabi introduceert een ‘vip-paskamer’, waar klanten kleren kunnen reserveren om te passen. Tevreden? Dan kunnen ze ook afrekenen zonder aanschuiven aan een speciale kassalijn.
Test in Luik
Een heuse vip-service voor online reserveerders, dat is wat Kiabi uittest in haar Luikse winkel in Médiacité. Vanaf woensdag 27 april kunnen klanten een dag op voorhand niet alleen kleren reserveren die ze willen passen, maar ze mogen die ook aantrekken in een gereserveerde paskamer. Meer zelfs: na afloop moeten ze ook niet meer aanschuiven aan de kassa’s: er is voortaan namelijk een gereserveerde kassalijn.
Kleren reserveren om te passen (‘e-reservering 24 uur’) kan bij Kiabi al langer en in alle Belgische winkels, maar de paskamer en snelle kassalijn zijn experimenten die voorlopig alleen in Luik worden gevoerd. “Als deze service bij onze klanten in de smaak valt, willen we het idee op termijn ook invoeren in de zeven andere winkels in België”, zegt CEO Jérôme Callone er wel al bij. “Zeker gezinnen met kinderen (60% van de klanten van het merk) kunnen zo shopstress vermijden én tijd uitsparen.”
Tegelijk is e-reservering een strategische zet om ‘singlechannel’-klanten om te zetten in omnichannel-klanten, legt Callone uit. Kiabi zag zijn onlineverkoop de afgelopen jaren sterk toenemen en voor dit jaar streeft het merk naar een bijkomende groei van 16%. In 2025 wil Kiabi al 29% van zijn omzet uit e-commerce halen. In de komende tijd wil het Franse merk nog een website voor tweedehands kledij en een atelier voor personaliseerbare kledij lanceren.