De Franse luxegroep Kering heeft een uitstekend jaar achter de rug: de omzet en nettowinst stegen niet alleen fors tegenover het jaar ervoor, maar overtroffen zelfs het pre-coronaniveau.
Recordopbrengsten
De eigenaar van merken als Gucci en Yves Saint Laurent realiseerde afgelopen jaar een recordomzet van 17,6 miljard euro. Dat is, op vergelijkbare basis, ruim 35% hoger dan een jaar eerder en bovendien 13% beter dan in het laatste pre-coronajaar 2019. Nog spectaculairder is de winstgroei: het recurrente bedrijfsresultaat spurtte 60% hoger en kwam net boven de vijf miljard euro uit. Onder de streep bleef er 3,18 miljard euro over, een stijging met ruim 47%.
Volgens financieel directeur Jean-Marc Duplaix gingen alle ‘huizen’ van de groep erop vooruit, “gesteund door een zeer goed herstel in alle geografische gebieden.” De retailomzet lag 40% dan in 2020 en 18% hoger dan in 2019. De onlineverkoop groeide met 55% en maakt nu 15% uit van de totale retailopbrengsten.
CEO François-Henri Pinault heeft alle vertrouwen in de toekomst: “Al onze huizen zijn sterker dan ooit tevoren, en we zijn ervan overtuigd dat we dit momentum in 2022 en de komende jaren kunnen vasthouden.”