Het Franse luxeconcern Kering is in de voorbije drie maanden opnieuw fors gegroeid, al bleef het belangrijkste merk (Gucci) behoorlijk onder de verwachtingen.
Impact corona blijft
De Franse groep, die ook eigenaar is van de merken Yves Saint Laurent en Bottega Veneta, rapporteerde een omzet van 4,19 miljard euro in de periode juli-september, een stijging op autonome basis met 12,2%. Vergeleken met dezelfde periode in 2019, dus vóór de coronacris, kwam de omzet 10% hoger uit.
Het bedrijf zei dat de omzetgroei werd aangedreven door een “zeer sterk” momentum in Noord-Amerika. In West-Europa en Japan herstelde de verkoop zich geleidelijk, hoewel beide markten nog steeds te lijden hebben onder een gebrek aan toeristen. In het Verre Oosten (“Azië-Pacific”) ten slotte werd de groei afgeremd door oplopende coronabesmettingen tijdens de zomer.
Uitgesplitst per merk bleef vooral Gucci achter bij de verwachtingen, met een omzetgroei van 3,8% op vergelijkbare basis tot 2,18 miljard euro. Analisten hadden een groei van ongeveer 9% verwacht, schrijft FashionUnited. Van de belangrijkste merken zette Yves Saint Laurent de sterkste prestatie neer, met een organische groei van 28,1%. De omzet van Bottega Veneta spurtte op autonome basis 8,9% hoger tot 363,4 miljoen euro.
Weg met bont
In het afgelopen kwartaal nam Kering ook enkele duurzaamheids- en dierenwelzijnsinitiatieven. Zo besliste de luxegroep vorige maand om alle dierlijk bont in de toekomst te bannen. Vanaf de herfstcollectie 2022, zal geen enkel ‘huis’ van de groep nog bont gebruiken. Gucci maakte die keuze reeds in 2017.
Samen met branchegenoot Richemont zet Kering ook de schouders onder het “Watch and Jewellery Initiative 2030”. Bedoeling is om een reeks ambitieuze en gemeenschappelijke doelstellingen voor de sector op gebied van klimaat, zorg voor natuurlijke hulpbronnen en inclusiviteit vast te leggen.