Tot 400 miljoen Zwitserse frank veil
Kering kocht eerder al de juwelenmerken Pomellato en Qeelin en zet nu duidelijk een volgende stap in de uitbreiding van zijn juwelenbusiness. Het liet namelijk zijn oog vallen op Richard Mille, een vrij jong horlogemerk (opgericht in 2011), dat als een van de duurste ter wereld wordt beschouwd.
Voor een Richard Mille tel je algauw 60.000 euro neer en het duurste stuk kost bijna 1,3 miljoen euro. Kering waardeert het merk op 340 tot 400 miljoen Zwitserse frank, dat is 2,5 tot drie keer de verwachte omzet voor 2013.
Richard Mille opvallende ster aan horloge-firmament
Kering zou starten met een aandeel van 51 procent, met de mogelijkheid om dat belang nadien uit te breiden. De rol van CEO zou weggelegd zijn voor ondernemer Richard Mille zelf, die minderheidsaandeelhouder wordt.
Het gaat Richard Mille, zelfs in tijden van economische crisis, duidelijk voor de wind: het bedrijf was in 2012 één van de grootste groeiers in de sector. Bovendien is het één van de meest winstgevende binnen de zogenaamde “haute horlogerie” en laat daarmee trouwens grote groepen als Swatch en Richemont ver achter zich.
PPR nu officieel Kering en luxeholding
PPR, dat stond voor Pinault-Printemps-Redoute, evolueerde onder het bewind van stichter en CEO François-Henri Pinault van een retail- en postordergroep naar een luxeconcern met nieuwe aanwinsten als Gucci. Al in 2006 werd warenhuisketen Printemps verkocht en tegen eind 2013 zal ook La Redoute van eigenaar veranderen.
Pinaults holding Artemis blijft nog zeker drie jaar voor 39 procent eigenaar van Fnac, dat op dit moment in een vernieuwingsfase zit. Voor elk PPR-aandeel in hun portefeuille krijgen beleggers een Fnac-aandeel.
De naam Kering werd ondertussen door 99 procent van de aandeelhouders goedgekeurd en daarmee wordt de naamsverandering nu officieel. Het legt ook meteen de nadruk op de definitieve koerswending van het bedrijf in de richting van luxe- en sportieve lifestylemerken.