Luxeconcern Kering, eigenaar van merken als Gucci en Bottega Veneta, heeft een oogje laten vallen op het Italiaanse kleding- en lifestylebedrijf Moncler, dat vooral bekend staat om zijn perperdure donsjassen.
Verkennende gesprekken
Volgens het Amerikaanse persagenschap Bloomberg zouden er al verkennende gesprekken hebben plaatsgevonden tussen beide bedrijven. Er is evenwel geen enkele garantie dat het tot een deal komt. De geruchten hebben de beurskoers van Moncler wel met meer dan 9% doen stijgen. Het bedrijf heeft een marktwaarde van ongeveer 11 miljard euro.
Het inlijven van Moncler zou Kering helpen om gelijke tred te houden met de grotere rivaal LVMH, die onlangs juwelier Tiffany & Co opkocht voor een recordbedrag van 16,2 miljard dollar (14,7 miljard euro). De rivaliteit tussen Bernard Arnault (LVMH) en Francois Pinault (Kering) heeft de transformatie van de industrie in de afgelopen decennia sterk aangewakkerd, waarbij beide Franse miljardairs enorme portfolio’s uitbouwden.
Transformatie
Tot de Kering-groep behoren onder meer de merken Ulysse Nardin (horloges) en Boucheron (juwelen), en modelabels als Alexander McQueen en Yves Saint-Laurent. Het bedrijf is evenwel in toenemende mate afhankelijk geworden van Gucci, dat in het eerste halfjaar voor meer dan driekwart van het bedrijfsresultaat zorgde. Het concern moet dus diversifiëren om zich in te dekken tegen het risico dat de vraag naar het Italiaanse modemerk zou afnemen.
Een eventuele deal met Moncler zou Kering een label geven dat het voorbije decennium spectaculair gegroeid is. Drijvende kracht achter die ontwikkeling is CEO Remo Ruffini, die het onopvallende outdoormerk transformeerde naar naar één van de populairste luxemerken ter wereld. Ruffini is ook de grootste aandeelhouder van het luxemerk, met 22,5% van de aandelen.