De Franse luxegroep Kering heeft besloten om een rechtszaak rond de verkoop van namaakproducten tegen het Chinese Alibaba te laten vallen. De twee partijen gaan voortaan samenwerken in de strijd tegen namaak.
Gezamenlijke taskforce
Kering had in 2015 in de Verenigde Staten een rechtszaak aangespannen tegen Alibaba, omdat het van mening was dat er te veel namaakproducten van merken als Saint Laurent en Gucci te vinden waren op het platform en dat Alibaba daar te weinig tegen deed. De voorbije jaren heeft Alibaba echter een aantal maatregelen genomen in de strijd tegen namaak en het heeft nu ook Kering kunnen overtuigen van de goede bedoelingen. Dat laat daarom een rechtszaak vallen en stapt mee in ‘taskforce’ tegen namaak.
Kering is niet het enige bedrijf dat eerder al klaagde over namaak bij Alibaba. Verschillende leden van de American Apparel & Footwear Association hadden ook al hun ongenoegen geuit en Alibaba werd zelfs een tijd op een zwarte lijst geplaatst.
Alibaba besloot de strijd tegen namaak op te voeren zodra het ook buiten China steeds groter werd. Het land heeft immers een kwalijke reputatie op vlak van namaak, maar die praktijken worden veel minder aanvaard in de Verenigde Staten of Europa. Oprichter Jack Ma heeft ook al aan de Chinese overheid gevraagd om strenger op te treden tegen vervalsers. Eerder ging Alibaba ook al samenwerkingen aan met merken als Adidas, Nike en luxegroep LVMH.