(update) Popster Justin Bieber vroeg zijn fans om de nieuwe H&M-collectie met zijn beeltenis te boycotten. Een nieuwe slag in het gezicht van de modegroep, die meteen zwichtte voor het jongerenidool.
Vlammende posts
De beroemde popzanger Justin Bieber haalt op Instagram stevig uit naar H&M-groep. Die heeft een nieuwe collectie uit met foto’s van het jeugdidool en stukjes songteksten op T-shirts, sweaters en hoodies. Bieber herhaalt echter tot drie keer toe dat hij de collectie niet heeft goedgekeurd.
Meer zelfs, hij noemt de kledingstukken rotzooi (“trash”) en roept zijn volgers op om ze niet te kopen. H&M-groep beweert van zijn kant nochtans dat alle geijkte procedures zijn gevolgd en dat er wel degelijk goedkeuring is voor de licentieproducten.
Toch gaat de modereus quasi meteen overstag: “Uit respect voor de samenwerking en Justin Bieber hebben we de artikelen verwijderd”, laat de winkelketen daags nadien al weten.
Nieuwe opdoffer
Waarom Bieber zo sterk tegen de collectie is gekant, is onduidelijk. In het verleden produceerde H&M immers al eerder collecties met verwijzingen naar Bieber. Er komt echter steeds meer kritiek op de fastfashionindustrie omwille van niet-duurzame praktijken. Zo vroegen The Rolling Stones recent nog een merchandisingcollectie bij Shein uit de rekken te halen na controverse rond de werkomstandigheden in fabrieken. Steeds meer artiesten en influencers voelen dan ook de druk om zich uit te spreken. Of mogelijk bevallen de producten hem gewoon niet?
Voor H&M is het in ieder geval een nieuwe opdoffer. Het aandeel is al een hele tijd in vrije val, CEO Helena Helmersson kondigde eind november aan 1500 banen te schrappen en ook qua omzetgroei kan de Zweedse modereus rivaal Inditex maar niet bijbenen.