Omzettoename verdubbeld
“We hebben een erg goed jaar achter de rug”, zegt mede-eigenaar Bart Claes. “Aangezien we sterker groeien dan de markt, hebben we onze positie kunnen verstevigen.” De toename van het omzetcijfer was ook dubbel zo groot als in 2011. Financiële resultaten maakt JBC nog niet bekend, maar Claes geeft wel al aan dat de bedrijfskasstroom toeneemt in lijn met de omzet en dus een dubbelcijferige groei vertoont.
Om zijn groei te bestendigen, investeert JBC dit jaar 35 miljoen euro, waarvan zes miljoen euro naar de opening van nieuwe winkels gaat. Die komen in Sint-Joris-Winge, Wijnegem Shopping (oktober), Waasland Shopping, Belle Etoile Shopping in Strassen, Sint-Genesius-Rode, Deinze, Meise, Verviers, Eigenbrakel en Couillet. Daardoor zal het totaal op 137 komen. De afgelopen vijf jaar, kwamen er al 25 verkooppunten bij.
Nieuw logo, vernieuwd winkelpark en meer
Daarnaast wordt elf miljoen euro geïnvesteerd in een betere winkelbeleving: dit jaar gaan daarvoor achttien winkels op de schop. De volgende jaren wordt deze inspanning tegen een hoger tempo doorgetrokken, want volgend jaar staat zelfs de renovatie van 35 verkooppunten op het programma. Eind 2016 moet het hele winkelpark vernieuwd zijn. Eens afgewerkt, zal de totale investering zestig miljoen euro hebben gekost.
Verder wordt nog vijftien miljoen euro uitgetrokken voor een nieuw hoofdkantoor in Houthalen. Door de groei van het bedrijf – op de hoofdzetel werken nu al 246 mensen, 60 meer dan in 2008 – is het huidige onderkomen te krap geworden. Ten slotte gaat ook drie miljoen euro naar de vernieuwing van de kassasystemen.
JBC heeft intussen ook een nieuw logo ontworpen, waarbij de achtergrondsteunkleur is verdwenen. De gele bolletjes die de naam voorafgaan, komen daardoor prominenter uit. Tegen de zomer moet de verandering overal zichtbaar zijn.
Vanaf april ook in e-commerce
JBC pakt ook de elektronische handel aan: vanaf eind april zullen consumenten ook via het web kunnen bestellen. Ze krijgen hun order dan drie dagen later thuis of in de winkel geleverd. De elektronische handel wordt overigens eveneens binnengebracht in de winkel zelf: daar zullen de klanten hun bestellingen via een aanraakscherm kunnen ingeven, bijvoorbeeld als de gewenste maten niet in voorraad zijn op het verkooppunt.
Op het vlak van collecties gaat JBC dit jaar samenwerken met Muriel Scherre, die normaal lingerie ontwerpt, maar nu een zijsprong maakt. Eind deze maand moet het resultaat daarvan duidelijk zijn. In 2012 zette het bedrijf nog een samenwerking op met Stijn Helsen.
Na C&A en H&M is JBC de belangrijkste modeverkoper in ons land. “Al meer dan vijf jaar zijn we de beste van de Belgen”, aldus nog Claes.