Stockoptimalisatie is must voor omnichannel
Door volop in te zetten op RFID, voluit radio-frequency identification, is kledingketen JBC erin geslaagd continu een accurate kijk te krijgen op zijn voorraden, niet alleen op wat er in zijn distributiecentrum ligt maar ook op wat er in elk van zijn 114 vestigingen in België, Luxemburg en Duitsland in de rekken hangt.
Tegelijk kan de retailer alle bestellingen volgen die nog onderweg zijn van bij zijn ruim 100 producenten wereldwijd en zelfs de retourzendingen van de online bestellingen in kaart brengen. Voor dat technisch hoogstandje ging JBC in zee met Checkpoint Systems.
“We kunnen nu zowel de hoeveelheid als de locatie nagaan van meer dan 17 miljoen items in voorraad, wat ons de mogelijkheid biedt om in de toekomst onze omnichannel initiatieven met vertrouwen uit te bouwen”, zegt Fred Tielens, logistiek manager bij JBC. Tegelijk krijgen online shoppers ook een heel precies beeld van welke stukken er nog in welke maten voorradig zijn, en dat is voor een fast-fashion retailer als JBC cruciaal.
“Bovendien kan RFID in de toekomst ook helpen bij het meten van de impact van promoties en zelfs bij het formuleren van suggesties op maat van elke klant. Zo zullen we onze klanten nog beter kunnen begeleiden van bij de start van het aankoopproces tot aan de finish, ongeacht of de klant nu online dan wel in een van onze winkels shopt”, aldus nog Fred Tielens.
Dankzij dit systeem doet elk van de 144 winkels eigenlijk dienst als een mini-DC, dat nu zowel online bestellingen als fysieke verkopen voor zijn rekening kan nemen. In het centrale distributiecentrum in Houthalen-Helchteren verifiëren zes RFID-tunnels van Checkpoint automatisch de binnenkomende leveringen en de uitgaande bestellingen.