Eigen kinderkledingwinkels
Bart Claes wachtte met de bekendmaking van zijn Duitse plannen tot Vlaams minister-president Kris Peeters gisteravond in Houthalen was aangekomen om er het gloednieuwe hoofdkantoor officieel in te huldigen. “We zijn wat de kinderkleding betreft al marktleider in België“, zei een trotse CEO.
“Intussen hebben we ook drie winkels waar we uitsluitend kinderkleding verkopen, en die doen het erg goed. Vandaar dat we het concept nu ook in Duitsland gaan uitrollen.” De eerste JBC kids opende in 2011 in Knokke; intussen is er ook eentje in het Waasland Shopping Center (Sint-Niklaas) en in Bertrange (Luxemburg).
De Duitse primeur is voor Wuppertal (Noordrijn-Westfalen). “Het plan is om in deze regio binnen het jaar minstens vijf winkels te openen. Daarna kunnen we een evaluatie maken van onze Duitse aanwezigheid. In tegenstelling tot bijvoorbeeld in Nederland, waar de prijs erg belangrijk is, hechten Duitse klanten ook veel belang aan kwaliteit en afwerking. We geloven dat zij daarom interesse zullen hebben in JBC.”
6,5 miljoen euro voor nieuw magazijn
Eerstdaags start JBC trouwens ook met de bouw van een nieuw magazijn op industrieterrein Centrum Zuid in Houthalen-Helchteren. “Hiermee geven we een antwoord op het gebrek aan capaciteit waar we nu al mee kampen, en anticiperen we bovendien op de groei die we op termijn verwachten.”
“Het geeft ons ook de kans om ons machinepark voor de automatische stockage, sortering en orderpicking te updaten volgens de recentste technologie”, zegt CEO Bart Claes. In totaal is met dit project een investering van 6,5 miljoen euro gemoeid. “Eens de werken zijn afgerond – en we mikken daarvoor op het einde van 2014 – zal JBC op dit industrieterrein zo’n 50.000 m² aan ruimte in beslag nemen”, aldus nog Claes.
Master Marketeer
En er is vandaag nóg een reden tot feesten bij de familie Claes: vanavond treedt Bart Claes namelijk officieel toe tot het selecte clubje van Master Marketeers, een eretitel die de Stichting Marketing uitreikt aan mensen die “het marketingvak uitstraling geven en een voorbeeld zijn voor jongere collega’s”.
Acht jaar geleden was Claes bijna verkozen tot Marketeer van het Jaar. “Dat was wat vroeg. Nu heb ik meer kilometers op de teller en kan JBC meer successen voorleggen. Niet die ene spectaculaire verkoopstunt, maar een volgehouden parcours”, zegt de laureaat in De Standaard.