Moderetailer JBC wil een voorloper zijn inzake duurzaamheid: recent introduceerde de keten een nieuw draagtassenbeleid dat verantwoorde keuzes beloont. Klanten reageren enthousiast.
Anticiperen op verbod
“Een verbod op plastic wegwerpzakjes is er al, maar ook het gebruik van papieren draagzakken wil de overheid ontraden”, zegt woordvoerder Katrien Vangrunderbeeck. “Wij anticiperen daarop door een herbruikbare draagtas te promoten. Onze klanten krijgen de keuze bij de kassa: ze betalen 50 cent voor een herbruikbare tas, 20 cent voor een papieren zak of ze kunnen ervoor kiezen om helemaal geen tas te nemen. Elke duurzame keuze wordt beloond met spaarpunten op de getrouwheidskaart.”
De herbruikbare tas is beschikbaar in twee uitvoeringen: een modieuze volwassen versie en een leuk kinderdesign. Klanten reageren enthousiast, want hoewel de actie pas loopt sinds twee weken, zijn de herbruikbare tassen al bijna uitverkocht. “We hebben in eerste instantie geopteerd voor een snel leverbaar model, dat in Europa geproduceerd wordt. In een latere fase laten we een tas uit duurzame materialen ontwerpen.”
Met World Earth Day op 22 april en de Fashion Revolution Week van 23 tot 29 april – waarbij de vijfde verjaardag van het Rana Plaza-drama in Bangladesh wordt herdacht – staat verantwoord ondernemen in de modesector volop in de actualiteit. JBC heeft het Bangladesh-akkoord opnieuw ondertekend en plaatst ook de transparantietool in de kijker die het ontwikkelde voor de I AM-collectie. Hiermee kunnen klanten traceren waar de gekochte kledij geproduceerd werd.