Modeketen JBC denkt mee met zijn klanten: nu veel kinderen thuis zijn, worden hun ouders geconfronteerd met TikTok, de populaire app voor korte video’s. Om de vele vragen over het fenomeen te beantwoorden, lanceert de retailer het informatieplatform whattheTikTok.be.
In samenwerking met experts
Met de nieuwe website wil JBC ouders wegwijs maken op TikTok, de app die al meer dan een miljard actieve gebruikers heeft, vooral jonge kinderen. WhattheTikTok.be reikt praktische tips aan, somt de do’s & don’ts op en beantwoordt concrete vragen zoals: welk filmpjes circuleren er op TikTok, hoe verschilt de app van andere sociale media, zijn er gevaren aan verbonden? En vooral: wat kan je doen als je kind ook op TikTok wil?
“Bij JBC zijn we mee met elke familie”, zeggen CEO’s Bart en Ann Claes. “We merkten dat de ouders vaak met vragen zitten over het social mediagebruik van hun kinderen en hoe ze hiermee moeten omgaan. TikTok in het bijzonder roept veel vragen op gezien de immense populariteit bij vooral jongere kinderen. Met whattheTikTok.be willen we deze ouders informeren en helpen hun weg te vinden in de wereld van TikTok.”
De website kwam tot stand in samenwerking met onafhankelijke experts zoals Niels van Paemel van Child Focus en Elke Boudry van Mediawijs. Ook Tom De Leyn van Ugent, die onderzoek doet naar de privacy van jongeren online, werkte mee aan het project. “Social media zijn, zowel voor jongeren als voor volwassenen, een vorm van deelname aan de samenleving. Door jongeren dat te ontzeggen, ga je een deel van hun publieke participatie afnemen. Het is beter om hen te leren ermee om te gaan”, zegt hij.
JBC moedigt daarom alle ouders aan om gewoon zelf eens uit te testen waarom TikTok zo leuk is. De winkelketen roept hen op om een TikTok-video met hun kinderen op te nemen en die vervolgens te delen op hun sociale kanalen met de hashtags #jbcfamily en #whatthetiktok.