“Eigen kleerkast en die van mijn zussen”
“Of het nu kleren zijn, een albumcover of een tekening, het zijn allemaal dingen waar iemand zijn eigen speciale touch aan geeft. Kleren ontwerpen was dus een leuke, volgende uitdaging”, zei Mika bij de voorstelling van zijn collectie gisteren. Het is de allereerste collectie die de zanger-met-het-hoge-stemmetje, bekend van de wereldhit “Relax, take it easy”, ontwierp.
“Bij het creëren van de collectie had ik verschillende dingen in mijn hoofd. Voor de herencollectie heb ik echt aan mijn eigen kleerkast gedacht: ik heb graag gemakkelijke, stijlvolle kledingstukken die je ’s morgens snel kan aantrekken zodat je er toch heel stijlvol uitziet. Voor de dames- en de meisjescollectie heb ik mij dan weer laten inspireren door mijn jeugd: ik groeide op in een gezin met drie zussen en ben dus geregeld meegesleurd op allerlei shoppingtrips.”
“Nieuwe, frisse impulsen”
Voor de Brits-Libanese zanger mag het dan al een primeur zijn, voor JBC is het dat niet: de kledingketen nodigt nu al ettelijke jaren geregeld bekende “gastontwerpers” uit, en meestal met succes.
Zo ontwierpen in 2008 BV’s als Ozark Henry, Evi Hanssen, Koen De Bauw en Yasmine een collectie voor de groep. In 2009 was het dan de beurt aan topmodel Naomi Campbell. Later volgden nog capsulecollecties van onder meer Christophe Coppens, Walter van Beirendonck, Chris Janssens en de Britse ontwerpster Alice Temperley.
Vorig najaar was er eerst de collectie van de fel betreurde Kaat Tilley, in november die van Lio (de Waalse zangeres die in de jaren 80 een monsterhit scoorde met ‘Banana Split’) en in december volgde nog een lijn van ‘The Voice’-presentatrice Ann Lemmens.
“Elke samenwerking zorgt voor nieuwe, frisse impulsen. Onze partners hoeven niet uit de modebusiness te komen, maar ze moeten wel creatief zijn”, zo vat Evelyne Talpe, verantwoordelijk voor de sales en de marketing bij JBC, de “job description” van de ideale gastontwerper samen. En bij voorkeur bekend zijn ook, uiteraard…