JBC heropent zijn binnenstadwinkel in Leuven volgens een gloednieuw concept. De pilootwinkel wil het hele gezin attent maken op het duurzaamheidsverhaal van de keten, en doet dat met technologische snufjes en speelse beleving.
Opschalen in duurzaamheid
De duurzaamheidsmissie van JBC is het eerste wat klanten te zien krijgen als ze de volledig vernieuwde winkel van de modeketen in Leuven binnenstappen. De binnenstadwinkel in de Brusselsestraat kreeg een volledige make-over, die beleving en duurzaamheid op een speelse manier probeert te vervlechten. Het is een pilootwinkel, de eerste in zijn soort, en “een echte familiewinkel”, dixit CEO Bart Claes.
Hoewel klanten van de modeketen nog niet sterk met duurzaamheid bezig leken te zijn, ziet JBC het als zijn taak om over het thema te sensibiliseren en zijn eigen inspanningen in de verf zetten. “Het is de eerste keer dat we ermee naar buiten komen. Veel van onze consumenten zijn prijs- en budgetbewust, maar we willen tonen dat het een het ander niet uitsluit. Duurzaam hoeft niet duur te zijn”, zegt CSR-manager Valerie Geluykens.
Schaal is daarbij een essentiële factor. In de vernieuwde winkel worden met name de gerecycleerde I AM-jeans en jasjes van PET-flessen in de schijnwerpers geplaatst. Geluykens: “We kunnen de kosten drukken door de jassen meteen voor alle categorieën te laten maken – man, vrouw, kinderen – en als we de I AM-jeanslijn willen uitbreiden, zullen mogelijk ook andere jeansjasjes in die stof gemaakt worden. Het is een kwestie van efficiënt inkopen.”
Spelen met recyclagemachines en slimme spiegels
De retailer wil verder werken aan een standaard voor leefbare lonen in de fabrieken, maar ook daar is schaal nodig: JBC zoekt partnerships in de sector om samen druk uit te oefenen bij leveranciers. Concrete duurzaamheidsdoelstellingen heeft het bedrijf nog niet, maar die zijn in de maak.
Het gaat dan ook vooral om duurzaam-getinte beleving in het nieuwe winkelconcept. Zo werd een imposante jeansluifel bijvoorbeeld gemaakt met overstock van de retailer en wordt de inzamelbox voor oude kledij in Leuven heel prominent in de kijker geplaatst, met schermen die meer uitleg geven over het recyclageproject. Samen met Wereld Missie Hulp en Wolkat maakt JBC bijvoorbeeld tassen van de ingezamelde kleding – die er netjes naast worden gepresenteerd.
Naast de ‘natuurlijk’ aanvoelende inkleding met veel hout en groen – de meubelen in de winkel zijn circulair en geüpcycled uit andere filialen – zijn het vooral de technologische snufjes die de aandacht trekken. Kinderen worden bijvoorbeeld mee op sleeptouw genomen door Babs en Tiest naar het ‘binnenbuitenspeelplein’, een interactieve kinderwereld, waar ze samen met de kinderen een kleine duurzaamheidsquiz afnemen.
Babs en Tiest, een knipoog naar oprichter Jean-Baptiste Claes, leggen er op interactieve schermen spelenderwijs het begrip ‘duurzaamheid’ uit, vertellen partners Dobit en Wave Of Engagement. Zo kunnen kids er al fietsend zelf een recyclagemachine aandrijven en vertelt de slimme ’toverspiegel’ met behulp van RFID meer over de herkomst van producten.
Kleren personaliseren en repareren
Voor de ouders is dan weer de ‘Studio Unique’-corner een blikvanger: het is er mogelijk kledingstukken te personaliseren met een eigen print of borduursel. Een gaatje in een favoriete trui? Met decoratieve strijkpatches probeert JBC klanten ook aan te sporen om kleding te herstellen en zo langer te laten meegaan – ondertussen inspelend op de trend van personalisering. In het vernieuwde pand is bovendien veel ruimte voorzien voor de Local Markets, tijdelijke samenwerkingen die JBC voert met lokale merken en ondernemers.
Het gloednieuwe winkelconcept is een primeur voor Leuven, en meteen ook een lakmoesproef. Concrete plannen voor een verder uitrol zijn er momenteel nog niet: eerst neemt JBC nu de tijd om feedback te verzamelen en te evalueren.