JBC lanceert als eerste grote kledingketen in België een denimcollectie die gemaakt is van oude, ingezamelde jeans. De ‘duurzame’ collectie is vanaf vandaag te koop.
“Post-consumer denimcollectie”
Net als een aantal andere kledingproducenten nam JBC eerder al het initiatief om tijdens het productieproces van jeans patroonoverschotten te verzamelen en opnieuw te vervezelen: de zogenaamde ‘pre-consumer denim’. Oude, gedragen en ingezamelde jeans op grote schaal verwerken en tegen een betaalbare prijs opnieuw verwerken tot een ‘post-consumer denimcollectie’ is echter totaal nieuw, klinkt het trots bij het Belgische familiebedrijf.
De nieuwe I AM-collectie kwam er met de steun van het ‘fibre-to-fibre’-project, een initiatief van het European Clothing Action Plan dat de ecologische voetafdruk van de kledingindustrie in de Europese Unie wenst te verkleinen. De jeansbroeken en -rokken uit de collectie zijn zo ontworpen dat een zo groot mogelijk deel ervan opnieuw gerecycleerd kan worden. Door de broekzakken en de rits iets hoger te plaatsen dan normaal, kunnen grotere stukken jeans later opnieuw gerecycleerd worden. De ritsband, broekzakken, knopen en lederaccenten bestaan uit gerecycleerde materialen. De stiksels waarmee de broek aaneen werd genaaid zijn bovendien oplosbaar, zodat verknippen bij het demonteren overbodig wordt en zo weinig mogelijk recycleerbare jeans verloren gaat.
Naar een duurzamere kledingindustrie
De post-consumer denimcollectie past voor JBC in de evolutie naar een duurzamere kledingindustrie. “We nemen onze volledige toeleveringsketen voortdurend onder de loep. Van het ontwerp tot het materiaalgebruik, waterverbruik, productietechniek en het transport”, zegt mvo-manager Valérie Geluykens. “Vandaag zetten we een nieuwe stap door als eerste grote kledingketen ook oude, gedragen en ingezamelde jeansbroeken een tweede leven te geven.”
JBC is met deze collectie niet aan zijn proefstuk toe: eerder ontwikkelde het modemerk al kleding gemaakt uit gerecycleerde petflessen en lyocel, en lanceerde het haar ‘I AM Transparency Tool’, waarmee klanten met één muisklik de oorsprong van elk I AM-kledingstuk kunnen nagaan. Daarnaast is JBC sinds 2015 lid van de Fair Wear Foundation, een onafhankelijke ngo die toeziet op de arbeidsomstandigheden van textielwerknemers over de hele wereld, en ondertekende het bedrijf in 2013 ook als eerste Belgische onderneming het Bangladesh Veiligheidsakkoord.